אפי איתם כובש את האפר ווסט סייד

אף-פעם, מן הסתם, לא אהבתי את אפי איתם. הוא תמיד הפחיד אותי. זה היה כשעוד הייתי סתם שמאלני (ואז עוד אפילו לא שמאלני יפה נפש). עם השנים התרגלתי לזה שהוא עוד פוליטקאי ימני שאני לא אוהב יותר מדי. יחד עם זאת, למדתי שיש דברים שאני יכול להעריך אותו עליהם – הוא לפחות נראה אדם הגון. ימני קיצוני, אבל הגון.

אתמול חבר שלי שאל אותי אם אני רוצה ללכת לצד השני (מילולית ומטאפורית) לשמוע את אפי איתם מדבר בבית כנסת אורתודוקסי באפר ווסט סייד. בהתחלה חשבתי שלא, כי הייתי במצב רוח טוב, ולמה לי סתם להתעצבן, אבל אחרי זה חשבתי שבעצם נורא מעניין אותי לשמוע איך פוליטקאים ישראלים מדברים בחו"ל. אז החלטתי להתנהג יפה וללכת לשמוע את אפי איתם.

את האירוע ארגן ארגון בשם "Zionist Organization of America", שתמיד ידעתי שהוא נוטה ימינה, אבל אף פעם לא הבנתי עד כמה. עולה ראש הארגון על הדוכן ופוצח בהשתלחות חסרת מעצורים בכל מה שרע בעולם (ערבים, אבל לא רק. גם מוסלמים). הוא הצהיר בגאווה שה "ZOA" היה היחידי שמראש התנגד להסכם אוסלו, שמראש טען שמפת הדרכים נועדה לכישלון, שמראש טען שההתנתקות תביא לעוד אבידות ובכלל, שמראש ידע וצדק לגביי הכל. חברי אמר לי שאחרי הנאום שלו, איתם עוד ישמע כמו יונה. וזה אכן כמעט קרה.

אפי איתם דיבר בעיקר על הגרעין האיראני. אני אפילו יכול להגיד שחלק מהדברים שהוא אמר הם הגיוניים (בעיקר כשהוא אמר "ערב טוב", וכשהוא אמר שפצצות גרעין בידיים של רשעים זה רע). אבל ברצינות – הוא יחסית היה עוד סולידי ומתקבל על הדעת. כשהוא לקראת סיום דיבר על פוליטיקה ישראלית ומה שקורה עכשיו בארץ הוא עיצבן אותי קצת יותר, למרות שהוא זכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל (שדרך אגב, אני ושני חבריי היינו שם כמעט היחידים שצעירים מגילה של מדינת ישראל). אבל החלק המעניין היה אחרי ההרצאה. משלל הרצאות למדתי שאת הדברים המעניינים באמת, הרבה פעמים שומעים כשכל מיני אנשים ניגשים להגיד למרצה האורח "רק עוד משהו אחד". גם לי יש הרבה פעמים "רק עוד משהו אחד" לשאול את המרצה.

ההזויים ביותר מיהודי ניו-יורק ניגשו בשלב הזה לשאול את איתם כל מיני שאלות. שתי תשובות שלו זיעזעו אותי. כמה שאני לא מצפה ממנו ליותר מדי, יש דברים שאפילו אני לא צפיתי.

שאלה אחת היתה די פשוטה: "למה אנחנו לא פשוט מכריזים על ירדן כמדינה הפלסטינית ופותרים את הבעיה הזאת?" אפי חשב לכמה רגעים ואז אמר: "להגיד שירדן זו המדינה הפלסטינית, זה לזרוק את הזבל שלך בחצר של השכן". ככה. הפלסטינים, לפי אפי, הם "הזבל שלנו". התחלתי להאדים. השיחה המשיכה, ואז יהודי זקן אחד התחיל לספר על כהנא ואיך "גירשו אותו מהארץ", ושאל את איתם מה היה היחס שלו לכהנא ואם הוא היה מיודד איתו. ציפיתי שאפי איתם ינהג כמו פוליטקאי הגיוני (הרי רק כמה דקות לפני זה הוא הכריז שהוא רואה את עצמו כמועמד לתפקיד שר הביטחון הבא… ) ויתחמק משאלה שברור שהיא די בעייתית. בהתחלה חשבתי שהוא עוד עושה את זה. הוא אמר "טוב, בתקופה הזאת הייתי עוד בצבא, אז עוד לא כל כך הייתי…", אבל היהודי הזקן המשיך לדבר ואז אפי איתם לקח שאיפת אוויר ואמר: "מאיר כהנא סבל מרדיפה כמעט אנטישמית בארץ". כך במקור. רק באנגלית.

איכסה.

זה לא בא לי כשוק שאפי איתם הוא ימני קיצוני ושונא ערבים באופן די טהור. לא ציפיתי להרבה יותר, אבל לעמוד ליד בן-אדם ולשמוע אותו אומר שהפלסטינים הם "הזבל שלנו" ושמאיר כהנא "סבל מרדיפה כמעט אנטישמית בארץ", זה כבר משהו אחר.

אני מאמין שאפי איתם לא היה אומר את מה שאמר אתמול לו היה שם עיתונאי כלשהו, ולולא הרגיש שהוא "בין חברים", אבל העובדה היא שהוא אמר את זה, וכנראה שהוא גם מאמין בזה. אני כבר המון זמן (בערך מאז שעוד הייתי חייל וזכיתי לשמור על איתמר ג' על שכונותיה השונות) אומר שהימין הדתי הפנאטי הזה הוא מסוכן. זה לא רק כמה עשבים שוטים על כל מיני גבעות. זה גם המנהיגים שלהם. זה אנשים שבטוחים שיש להם עליונות מוחלטת על שאר יושבי הארץ ושבשמה מותר להם לעשות הכל. הנבונים שביניהם יודעים עוד איכשהו להמתיק את זה.

אי אפשר להתחמק מהעובדה שבישראל יש שני פתרונות אפשריים בלבד לעניין ההתנחלויות והשטחים. זה או שאנחנו מנצחים או שאפי איתם מנצח. אין דרך אמצע. כל יום שאנחנו לא מנצחים, זה יום שאפי איתם (ומסתבר שגם כהנא) מנצח. זה או אנחנו או הם.

אפי איתם וכהנא (ראו פוסט מאתמול) עדיין מפמפמים את הזוועות שלהם לכל מי שרוצה לשמוע. אנחנו, הישראלים, מאפשרים לזה לקרות. חומש, חברון, אפי איתם, כל אלו הם רק סימפטומים של אותה הבעיה – אם לא נתעורר, ומהר, כבר לא ישאר לנו שום דבר להציל. הם ינצחו.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אחינו שבתפוצות, הימין, ישראל. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על אפי איתם כובש את האפר ווסט סייד

  1. ע הגיב:

    שתי פתרונות זה אחלה!

    סליחה… תיקנתי! תודה!🙂

כתיבת תגובה

