לזכרו של ברוך קימרלינג

התבשרתי כי פרופסור ברוך קימרלינג נפטר.

אני לא רוצה ולא יכול להספיד אדם בשיעור קומתו של ברוך קימרלינג. יש לי רק סיפור אחד עליו שאני רוצה לחלוק.

לפני שנה כתבתי עבודה על פוסט-ציונות עם ידידה, וברוך קימרלינג הסכים להתראיין על ידינו. את השעתיים שבילינו איתו יהיה לי קשה לשכוח. הגירוי האינטלקטואלי העצום שיצא לי מהפגישה איתו עיצב לא רק את תהליך המחקר שלנו לעבודה, אלא השפיע בצורה ברורה על איך שאני תופס את הציונות, את הרעיון של ביקורתיות, את הביקורת על הציונות מתוכה ומחוצה לה, ואת תפקידי כאזרח וכחלק מהחברה.

אין הרבה אנשים שהצליחו בשעתיים לעורר בי הזדהות ועניין כמו שהצליח ברוך קימרלינג. קימרלינג סיפר לנו איך הגיע לחקור את החברה הפלסטינית. הוא סיפר שבראשית שנות השבעיים היה פיגוע באוניברסיטה, והוא ניסה להבין למה "הם" עושים פיגועים, הרי אנחנו מקיימים "כיבוש נאור". אז הוא הלך וחיפש מידע על הפלסטינים ולא מצא. לא היה חומר על הפלסטינים. יותר מאוחר הוא עשה משהו מהפכני: הוא לקח את המפה המנדטורית האחרונה של פלסטינה-א"י ואת המפה הראשונה של מדינת ישראל והשווה ביניהן. פתאום הוא ראה שיש הרבה כפרים שהיו קיימים בעבר וכבר לא קיימים.

הסיפור הזה נשמע היום בנאלי, אבל הוא נשמע בנאלי בגלל ברוך קימרלינג ושכמותו. מה שברור לנו היום לא יכול היה להיות ברור לנו לולא אנשים אמיצים ונבונים כמו קימרלינג.

עצוב לי שהוא נפטר ועצוב לי שלא יצא לי ללמוד ממנו יותר ולדבר איתו יותר. אני מניח (ומקווה) שהרבה מחמאות יאמרו עליו בזמן הקרוב, ומתוך ההיכרות הקצרה שלי איתו, הן מגיעות לו בצורה אדירה. מדובר באינטלקטואל אמיץ, איש אדיב ומקור השראה לדורות של חוקרים וחושבים.

חבל.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אקדמיה, ישראל, עצוב. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על לזכרו של ברוך קימרלינג

  1. שחר הגיב:

    יצחק לאור על ברוך קימרלינג במוסף "תרבות וספרות" של "הארץ" (1 ביוני 2007):
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/865058.html
    לא כל-כך קריא, אבל לפחות קצר.

כתיבת תגובה

