מחמוד אחמדינג'אד כובש את האפר ווסט סייד

ביום שני הקרוב, בחצות היום, אמור לנאום נשיא איראן באו"ם. מול הא"ם מתארגת הפגנה גדולה של המון אירגונים יהודים שימחו על הכחשת השואה, הקריאות להשמדת ישראל ופיתוח הנשק הגריעני למטרה זו. ההפגנה הזו, שברור לי שתהיה מאוד ימנית באופייה היא כמעט מתבקשת ולא מפתיעה. מה שמפתיע זה מה שיקרה בערך שעה אחרי זה.

בשעה אחת בערך אמור לנאום אותו אחמדיניג'אד באוניברסיטת קולומביה. הנשיא הוזמן על ידיי החוג ליחסים בין-לאומיים באוניברסיטה לנאום כחלק מה "worlds leaders’ forum". הוא יישאל שאלות על ידי נשיא האוניברסיטה, ינאם, ויישאל שאלות על ידי מספר סטודנטים שהוזמנו להכנס למפגש. מחוץ לאירוע הזה יפגינו מאות, או אלפי לפי תחזיות אחרות, סטודנטים יהודים ולא יהודים שלא ממש שמחים לתת במה באוניברסיטה שלהם לנשיא האיראני. בעקבות הוראה של משטרת ניו יורק שבאותו היום מי שאינו סטודנט באוניברסיטה לא יוכל להכנס לשטחה, מחוץ לאוניברסיטה, על ברודווי, תערך הפגנה נוספת של מי שאינו סטודנט במקום ועדיין דעתו אינה נוחה עם האירוע ועם אורחו המרכזי. אני מניח שההפגנות האלה יתאפינו בקהל יותר מגוון, פחות (אבל עדיין ברובו) יהודי, ועם מסרים שונים מאלו שיהיו מול האו"ם (שם אני צופה שמשהו בסגנון "nuke the new Hitler!" יהיה מאוד פופלארי).

מצד אחד ברור שלא נוח לי עם מתן במה למסרים של הכחשת שואה, קריאה להשמדת ישראל ופיתוח נשק גרעיני למטרה הזאת. גם לא כל כך נוח לי מדיניות הפנים האיראנית שלא נוטה ליותר מדי חיבה לקיום זכויות אדם (כולל נשים, הומואים או עיתונאים בריטים) בקרבה. מצד שני אני נגד סתימת פיות. בעוד שברור לי שצריך לאפשר למנהיג מדינה, כל מדינה, לדבר באו"ם, אני לא בטוח שצריך לאפשר לו גם לדבר בכל אוניברסיטה. אבל, התעלמות אמריקאית (כולל של האליטה האינטלקטואלית שלה שעוברת בשערי קולומביה, בין השאר) מהבעיה, היא לדעתי יותר גרועה. לא נוח לי להגיד את זה, אבל צריכים לאפשר לו לדבר. אני מקווה שהקהל יהיה תוקפני ולא יוותר, ואני מקווה שמחוץ לאולם יפגינו אלפים נגדו. מה שאני באמת מקווה זה שבאלפים שיפגינו לא יהיו רק אוהבי ישראל שטסים על אוטומט לכל אירוע שכזה, אלא שגם הליברלים אוהבי החופש וזכויות האדם יהיו שם. אני מקווה שכל מי שמפגין נגד המלחמה בעיראק או האולמפיאדה בסין גם כן יהיה שם. אני מקווה שיהיו שם גם שלטים שלא יקראו למלחמה מיידית, ואם אפשר גם גרעינית, בהמן/היטלר המודרני, אלא גם שלטים שישאו מסר של שלום במזרח התיכון כדרך לסנדל את איראן. (הערת ביניים: כן, זה הפיתרון יפה הנפש שלי. אני בהחלט מאמין ששלום עם הפלסטינים וששלום עם סוריה יסנדל את איראן. מישהו יכול להוכיח לי אחרת? יש למישהו פיתרון יותר הגיוני?). אסור שהשמאל האמריקאי (או לפחות נציגיו שלומדים בקולומביה) ייקבל תמונת ראי של הדיכוטומיה הבנאלית של בוש: "או שאתה איתנו או שאתה נגדנו". אפשר להיות נגד האיום האיראני וזה לא כרוך בהכרח בתמיכה באיום של בוש.

אז גם אני אהיה שם. לא כי אני רוצה פלישה אמריקאית לאיראן. ולא כי אני חושב שזה בסדר שלכל שאר העולם יהיה נשק גרעיני אבל רק לאיראן לא. אלא כי העובדות הבסיסיות, ואת זה חשוב לזכור, הם עדיין שמדובר במכחיש שואה, סנדק טרור, ושליט אכזר שמאיים איום ממשי על הקיום שלי ושלכם. אז חשוב לשמוע מה יש לו להגיד, אבל חשוב להראות לו שאנחנו לא אדישים לזה ושאנחנו לא ממש בסדר עם זה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה אחינו שבתפוצות, איראן, אמריקה, בוש, זכויות אדם. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על מחמוד אחמדינג'אד כובש את האפר ווסט סייד

  1. גל הגיב:

    אתה כותב ממש טוב, נהנתי לקרוא

כתיבת תגובה

