פוסט אורח: רוזה מבית שמש

צ'חר, יקיר הבלוג, רטוריקן, שתיין, וחובב זכויות אדם לעת מצוא, התעצבן על הכתבה הזו בהארץ. מכיוון שאני הייתי טיפונת עסוק בימים האחרונים וגם בגלל שאני די מסכים איתו, אני פשוט אתן לו לדבר:

…אבל בואו נתעלם לרגע מהאלימות שהפגינו החרדים המסוימים האלה במקרה הזה, ונעסוק
בעיקרון.

אני מנסה לחשוב על עצמי באוטובוס כזה: באוטובוס שרוב נוסעיו חרדים, כדי לא
לפגוע ברגשות של אף אחד, נראה לי שלא הייתי מתיישב ליד אישה זרה (בטח שלא ליד
מישהי שנראית דתייה). וכל זה, בשם הרצון לא לפגוע בזולת, למרות שההפרדה כזו בין
נשים לגברים מנוגדת לערכים שעליהם גדלתי (אגב, מעניין מה היה קורה לו עליתי עם
נגה על האוטובוס. במקרה הזה, אני די בטוח שהיינו יושבים ביחד, ועל הזין שלי
הזולת; לכל היותר היינו נמנעים מהתמזמזות פרועה).

עכשיו, בוא נלך חמישים שנה אחורה וכמה אלפי קילומטרים צפון-מערבה, למונטגומרי,
אלבמה בשנת 1955. גם שם רגשות הזולת (ולא סתם רגשות, אלא החוק עצמו!) חייבו
הפרדה. אבל להפריד שחורים מלבנים, זה כבר נראה לי ממש מגוחך. מבחינתי, באוטובוס
כזה, אין שום מקום להתחשבות ברגשות של הסביבה הגזענית, ושכל אחד ישב איפה שהוא
רוצה.

אבל רגע, גברים קדימה – נשים אחורה זה בדיוק אותו דבר כמו לבנים קדימה – שחורים
אחורה. אז למה במקרה הראשון אני שוקל להתחשב ברגשות הזולת, ובמקרה השני ברור לי
שהזולת טועה?

זו לא שאלה רטורית. אני באמת רוצה לדעת. אולי זה כי אנחנו חושבים שההפרדה בין
גברים לנשים היא משהו שחשוב גם לנשים החרדיות. אולי זה עניין של סביבה: אילו
גדלנו כלבנים במונטגומרי בשנות ה-50, ואפילו אנחנו אישית היינו בעד שוויון, לא
היינו רוצים לפגוע ברגשות הזולת ולכן היינו מתיישבים באזור השמור ללבנים; לעומת
זאת, לו היה מישהו מספר לנו שבישראל יש הפרדה בין גברים לנשים באוטובוסים,
היינו חושבים שזה מנהג משפיל שראוי שיחלוף מן העולם. ואולי יש לכם רעיונות
אחרים?

הרגישו חופשי לדון, לשתף או להעביר הלאה.
שחר.

פוסט זה פורסם בקטגוריה הגורל היהודי, זכויות אדם, יהדות, ישראל. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על פוסט אורח: רוזה מבית שמש

  1. (שקלתי להגיב בפוסט עצמו, אבל החלטתי לתת את הכבוד לצ'חר עד הסוף. אם כבר, אז כבר…)

    לא. אין לי רעיון אחר. זה מנהג/חוק בזוי שראוי שיחלוף מן העולם. אם היה מדובר באוטובוס פרטי שלהם, שיעשו בו מה שהם רוצים. אם מדובר באוטובוס של חברה ממשלתית/לאומית, או איך שאגד לא מוגדרים, זה חוק פסול. אני, במקומך, ובתגובה לאלימות, כן הייתי מתמזמז עם נגה.

  2. שחר הגיב:

    מסתבר שאני לא היחיד שמוטרד. אורלי ארז-לחובסקי, עורכת דין מהמרכז לפלורליזם יהודי של התנועה הרפורמית פרסמה מאמר בעניין ב"הארץ". ארז-לחובסקי היא גם אישה, גם רפורמית וגם עורכת דין, ולכן אני משוכנע שהייתה זוכה לטיפול מיוחד מהשבאבניקים של קוי המהדרין. http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/917608.html.

  3. שחר הגיב:

    הקישור המדויק (בלוגלי טיפש מכדי להתעלם מהנקודה בסוף הקישור)
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/917608.html

  4. לרשימת ההפרדות המגוחכות בין נשים וגברים שארז-לחובסקי כתבה במאמר שלה אני רוצה גם להוסיף את ההפרדה בין נשים וגברים בבדיקה הביטחונית בכניסה לכותל המערבי.
    איפה כתוב בדיוק "גלאי מתכות אחד יהיה לך ואחד נפרד לרעייתך"?

כתיבת תגובה

