ככה הדבר הזה נראה (סקירת כותרות מעבר לים)

(פוסט שמפורסם באיחור של כמה שעות. כתבתי אותו בערך בחמש בבוקר במקום לעבוד על הסמינר שאני צריך להגיש עוד יום וחצי, ופשוט נרדמתי בשלב כלשהו, אז הוא לא פורסם. הוא מפורסם עכשיו כי אני עדיין חושב שהוא רלוונטי כדי שנבין איך רואים אותנו בעולם, וגם בעקבות הערה של שחר שחשב, אם הבנתי אותו נכון, שהעולם עדיין חושב שאנחנו בסדר. אגב, אם תעקבו אחרי הלינקים לאתרי החדשות, תראו, שלפחות נכון לעכשיו, המצב שלנו לא ממש יותר טוב שם). (עוד שתי הבהרות: 1. לא, אני לא חושב שמדינת ישראל צריכה להתנהל לפי חלילי התקשורת הבין-לאומית, המניפולטיבית והצהובה לרוב. אני כן חושב שא. התקשורת הישראלית צריכה להיות קצת יותר מאוזנת, וב. חשוב שנראה איך אנחנו נראים בעולם. גם כמישהו שמתנגד למלחמה הזו, אני לא רוצה שישראל תביא את עצמה שוב למצב שבו היא יורה לעצמה ברגל מבחינה הסברתית. ככל שייקח לנו יותר זמן להתעשת, ככה אנחנו יותר ניפגע). 2. אני יודע שזה לא בסדר לפתוח פוסט בשני סוגריים עוקבים. ככה זה, מלחמה, לומדים להתמודד עם דברים לא שגרתיים…).

————-

הפעולות ה"מידתיות" שלנו, וזה עלול להפתיע רבים, פשוט לא נראות טוב.
אחרי שעות באתרי החדשות הישראלים, בלוגים ישראלים וקבוצות פייסבוק ישראליות, החלטתי לקפוץ לשניה לחו"ל ולראות איך זה נראה משם. הנה מבחר "מידתי" מהעמוד הראשי, הכותרת הראשית, של כמה אתרי חדשות גדולים באנגלית. מצטער, שפות אחרות אני לא יודע, אבל איכשהו אני מניח שבאתרים שלא דוברים אנגלית או עברית, אנחנו נראים אפילו עוד יותר רע.

picture-9.png

בסי.אן.אן. "ישראל ממשיכה את ההתקפות, בעוד מספר ההרוגים מתקרב לשלוש-מאות". התמונה היא של ילד פלסטיני שנראה בוכה וכולו מכוסה דם.

picture-4.png

סי.בי.אס: "ישראל מרחיבה את התקיפה הקטלנית על עזה". בתמונה: ראש וידיים של גופה מבצבצים בין הריסות מבנה.

picture-abc.png

אי.בי.סי: "כמעט 300 הרוגים בעוד ישראל ישראל מרחיבה את ההפצצות על עזה". כותרת משנה: "שר הבטחון הישראלי אהוד ברק: 'המבצע יימשך ככל שיהיה נדרש'". בתמונה: מה שנראה כמו מאמצי חילוץ של אותה הגופה שהופיעה בסי.בי.אס.

picture-10.png

הניו יורק טיימס, אחרי שכיכבנו בו יותר מוקדם היום, חוזר בתמונה שלו לנורמליות האמריקאית של הג'טס והדולפינס. אך אל תדאגו, מקומנו לא נפקד מהכותרת הראשית: "התקפות ישראליות ברצועת עזה ממשיכות זה היום השני".

picture-13.png

אנ.בי.סי: "אלפים מפגינים נגד ההתקפה על עזה". בתמונה: נשים מוסלמיות, דגלים ירוקים ושלטים בערבית.

אבל בואו נעזוב רגע את אמריקה, שם הם תמיד ידעו להיות תומכים גדולים של ישראל. בואו נציץ רגע לאירופה.

picture-6.png

בי.בי.סי: "ישראל מפציצה אוניברסיטה בעזה". בתמונה: אשה שנראית בוכה או נדהמת, אב ותינוק בורחים מבניין שעולה באש.

picture-14.png

גארדיאן: "מספר האזרחים ההרוגים עולה לאחר היום השני של מתקפות אוויריות". בכותרת המשנה: "מקורות רשמיים בעזה אומרים שכמעט 300 נהרגו, 600 נפצעו, בעוד שהניצולים קוראים לתגובה". כותרת משנה שנייה:"קריאות לחקירה אחרי ששבעה סטודנטים נהרגו מתקיפת טיל על מכללה של האו"ם".

אה, כמעט שכחתי. יש מקום אחד שבו עוד קצת אוהבים אותנו:

picture-8.png
פוקס ניוז! סוף סוף: מצד אחד: "אובמה נשאר מיודע על הסכסוך במזרח בתיכון". בתמונה: פלסטיני רעול פנים! זורק אבן! כשמאחוריו צמיגים בוערים, והכיתוב: "כאוס בעזה". הסבר על התמונה: ישראל מרחיבה את ההתקפה על שליטי עזה החמאסניקים, בעוד מועצת הביטחון של האו"ם קוראת לסיים את שפיכות הדמים".

מעין סיכום: אפילו באמריקה זה נראה רע. רע מאוד. בהתחשב בזה שהקורא הממוצע לא נכנס לכתבה (שם אולי הוא גם ימצא את תגובתה הרשמית של ישראל), כל מי שנכנס היום לאתרי החדשות הגדולים יודע ככה: ישראל תוקפת, והרבה, ועם מטוסים, יש המון הרוגים, הרבה דם והיסטריה.
באנגליה הכיוון אפילו יותר נגדנו.

בפוקס ניוז, בצורה לא מפתיעה, אנחנו עדיין המסכנים. הם, הערבים רעולי הפנים שזורקים אבנים (מתי? על מי? על המטוסים?), הם הסיבה לכאוס. אין הרוגים. ההתקפה היא על השליטים החמאסניקים, והאו"ם קורא להפסיק את שפיכות הדמים (הדם של מי נשפך שם? מישהו?).

מה המטרה של הפוסט הזה? לא סגור על זה. אולי להראות שגם כמה שאנחנו כל כך בטוחים שהגיעו מים עד נפש ושאין יותר מה לעשות ושאין יותר ברירה, ושאנחנו פועלים בהכי הכי מידתיות בעולם, העולם, מה לעשות – ובצדק – לא קונה את זה. מי שמסתכל על מה שקורה בישראל מבחוץ רואה, אולי, גוף שמפר ריבונות של מדינה ופוגע באזרחים בצורה מציקה במשך שמונה שנים, אך כמעט בלי נזק (מה לעשות, אם אין דם זה לא נזק ברמת הכותרת בעיתון. חרא עולם, אבל ככה זה), ואז פתאום הוא רואה את כל זה תוך יומיים. אתם לא זוכרים איך במלחמת לבנון "הובלנו בקרב ההסברתי" במשך יומיים, ואחרי זה הפסדנו גם אותו. אלו היו בדיוק תמונות כאלו שגרמו לנו להפסיד אותו.

אבל אתם יודעים מה, יש בעצם עוד מטרה. שתראו את התמונות. בווינט, במעריב ובהארץ לא מראים לנו אותם. גם בערוץ עשר כמעט ולא. היום יצא לי לראות שבמשך שלוש דקות שלמות באיזה ערוץ התמקדו על חלון שנשבר בבית בנתיבות, נדמה לי שזה היה. נכון, יש אצלנו נפגעים ונשברים אצלנו חלונות, אבל ידידיי, תסתכלו גם מה קורה שם! איך זה שהעם עדיין דורש "להכנס בהם!!!"? אגב, תחזית קטנה שלי, עוד כמה שעות, גג יום-יומיים, כשהתקשורת תחליט שיש לשים סוף ל"מידתיות הנאורה", ושהגיע הזמן לסיים את המלחמה, נתחיל לראות יותר ויותר תמונות כאלו. בינתיים לא אוהבים להראות אותן אצלנו, מוראל לאומי, כניסה קרקעית עוד מעט, אתם יודעים.

(התנצלות בשם המערכת: בין שלל היתרונות של בלוגלי, הם גם הצליחו להחליף תמונות שפורסמו בפוסט הזה. כפי שודאי הבחנתם אם אתם קוראים את הפוסט בכמה ימים איחור, התמונה מהסי.בי.אס, היא בעצם משהו מהארץ. אני מתנצל ומנסה לשחזר את התמונה המקורית, בינתיים ללא הצלחה).

פוסט זה פורסם בקטגוריה "הסברה", השטחים, ישראל, מלחמה, עזה, קסאמים, תקשורת. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על ככה הדבר הזה נראה (סקירת כותרות מעבר לים)

  1. שחר הגיב:

    כמעט סיימתי לכתוב תגובה ואז לחצתי בטעות על משהו והכל נמחק. נהדר.
    עיקר הדברים: כשכתבתי על "אהדת העולם" התכוונתי למנהיגיו. התקשורת העולמית ותושבי העולם לא תמיד מבינים מה קורה פה, וכברירת מחדל תומכים בצד שאין לו מטוסים. ולכן לא ננצח אף-פעם בקרב הסברתי (פינוי התנחלויות היה נותן לנו כמה נקודות, אבל לא את הניצחון – ע"ע התנתקות. אבל בכל מקרה טוב שהייתה התנתקות). לעומתם, המנהיגים אמורים להיות קצת יותר מחוברים, אפילו מחמוד עבאס וארגון הסטודנטים המוסלמיים בצרפת האשימו בעיקר את חמאס. אבל זה היה כמובן אתמול.

    כדי להמחיש את הבורות של איש כדוה"א הממוצע, אפנה אותך לאתר של רודי גרין: http://mindprod.com/politics/israel.html. הגעתי לאתר הזה כי יש בו הרבה חומר על תכנות בג'אווה, והפסקתי להשתמש בו כשגיליתי את הדף הנ"ל, שהוא אנטי-ישראלי ביותר. ניכר שגרין עוקב אחר ההתפתחויות באזורינו, גם אם הוא מציג אותן דרך עיניו שלו. בדף יש הרבה ציטוטים של ישראלים ויהודים, רובם מוצאים מהקשרם, לגבי גירוש והשמדה של ערבים; יש כמה כמה תמונות של פשעי המלחמה שישראל מבצעת תדיר.
    אחת התמונות האלה הייתה של המכתש שנפער בביירות לאחר ההתקפה הישראלית שבה נהרג רפיק אל-חרירי. זה באמת וואחד מכתש. יש רק בעיה אחת: לא אנחנו חיסלנו את חרירי, אלא ככל הנראה הסורים. אז גרין אמנם פרסם תיקון והוריד את התמונה, אבל הפרשה הזו מדגימה שברגע שבחרת צד, כבר לא באמת אכפת לך מה קורה. ואם מי שמתעניין בנושא מתנהג ככה, קל וחומר מי ששומע על זה פעם ביום ברדיו. אגב, אתה מוזמן ליצור קשר עם גרין ולנהל איתו איזשהו דיאלוג. תמיד אמרתי לעצמי שאכתוב לו ואף פעם לא עשיתי את זה.

    נ.ב. פרסום ראשון: המוח מאחורי המתקפה בעזה הוא דותן, שיזם אותה במטרה להעלות את מספר התגובות בבלוג הזה. אז ביום-יומיים הראשונים זה היה מידתי, אבל עכשיו חפים מפשע מבזבזים את זמנם בקריאה במקום ללמוד, אז הגיע הזמן שתפסיק. צריך לדעת לפרוש בשיא.

  2. דותן הגיב:

    אה, ברור. אבל דעת הקהל משפיעה, ודעת התקשורת משפיעה על דעת הקהל.
    מנהיגים אכן אמורים להיות יותר בעניינים, אבל, מה לעשות, הרבה פעמים מנהיגים הם לפעמים קצת טמבלים. אני מזכיר לך שהעולם, לפחות עדיין בשלושת השבועות הקרובים, מונהג על-ידי אחד הטמבלים שהוא בין האחראים העיקריים למצב הנוכחי במזה"ת. שאר מנהיגי העולם, אני מקווה, הם קצת פחות טמבלים, ובטוח שאובמה הוא פחות טמבל. אגב, יש מצב שהעובדה שבוש עדיין נשיא היא בין הגורמים לפעולה: הממשלה יודעת שעם אובמה זה יהיה יותר קשה. האמת שזה טיעון כל-כך הגיוני שאני לא יודע איך לא שמעתי אותו עד עכשיו. אנחנו כל-כך עסוקים בזה שהמלחמה מונעת משיקולי הבחירות שלנו, ושוכחים שאין לנו שום יכולת לנחש שגם אחרי העשרים בינואר עדיין תהיה לנו יד חופשית לפעולה כמו עכשיו.

    לא הבנתי מה הקשר לאתר של גרין. אוקיי, מישהו שיש לו אתר והוא לא אוהב את ישראל. גם לי יש אתר ואני לא אוהב את ריטה, ואני עוד מבין במוזיקה. זה לא אומר כלום על מערכות החדשות הגדולות בעולם ועל ביקורות המוזיקה שהן מפרסמות אצלן. גרין, לפי מה שאני מבין ממך ומהאתר, הוא מישהו שיש לו דעה שלילית על ישראל. הוא לא הקורא הרנדומלי שרק נכנס לרגע לבדוק מה מזג האוויר או מי ניצח, הג'טס או הדולפינס, ובאותה הזדמנות רואה את התמונות והכותרות הנ"ל.

    נ.ב. – אשכרה. איזה מזל שגם הסמינר שלי עוסק במלחמות מיותרות ובמחאה נגדן, אה?

  3. שחר הגיב:

    לא הבנת אותי לגבי גרין (חלק מהתגובה נמחק במחי כפתור וכששיחזרתי כבר הייתי פחות מובן). מה שהתכוונתי הוא שגרין הוא לא הקורא הרנדומלי. הוא אחד שמתעניין. ואפילו הוא טועה, ובגדול. ולמה הוא טועה? כי אחרי שהחליט בעד איזה צד הוא, העובדות כבר לא מעניינות אותו כ"כ. ואם גרין נוהג כך, קל וחומר שההדיוטות יתנהגו כך. ורוב ההדיוטות אוהדים את הצד של חמאס, כי כאמור, הדיוטות אוהדים כברירת מחדל את מי שאין לו מטוסים. ולכן גם אם ישראל תירה טיל על חולייה שזה עתה שיגרה קסאם שנפל על גן ילדים בשדרות, הבי.בי.סי יציגו תמונות מההלוויה ויציגו את זה כ"תגובה לא מידתית". ברגע שהם החליטו בעד מי הם, אין לנו סיכוי לנצח.
    יכול להיות מעניין לבדוק איך סוקרו מלחמות העבר שלנו בתקשורת הבינ"ל. את מי אהבו אז? אתה יכול לבדוק לגבי מלחמת העצמאות, אני אבדוק לגבי המרד הגדול.

  4. דותן הגיב:

    אני לא חושב שכל מי שיראה את התמונות מעזה יתמוך בחמאס, אבל אני בהחלט חושב שהוא יחשוב שישראל נהגה שלא במידתיות.

    אמנם הסברת את עצמך, אבל אני עדיין חושב שגרין הוא לא דוגמה טובה. לא כל מי שנגדנו ולא משנה את דעתו גם כשמוכח לו שהוא טועה (אגב, זה באמת הוכח סופית? זו אכן היתה סוריה?), הוא דוגמה לכל מי שמתעניין. אני יכול לספק לך מספיק דוגמאות על אנשים שמתעניינים ושלא משנה כמה תיתן להם דוגמאות שבהן ישראל טעתה, הם עדיין יתמכו אוטומטית בישראל.

  5. שחר הגיב:

    לא בטוח שזו סוריה, אבל נראה שהם החשודים העיקריים כרגע, בהנחה כמובן שזה עדיין מעניין מישהו מחוץ ללבנון.
    יש תומכים אוטומטיים לישראל (יהודים, אוונגליסטים, מיקרונזים), יש תומכים אוטומטיים לחמאס (ערבים, מוסלמים, מרצים בברקלי), כל אחד מסיבותיו שלו. אבל הנקודה שלי היא שגם מי שעל פניו אין לו סיבה לתמוך באחד הצדדים, יתמוך בחמאס כי הוא האנדרדוג. אני מתפתה לתת דוגמאות מעולם הספורט, אבל אוותר, כי אני יודע שהנושא לא כ"כ מדבר אליך (וחבל, כי ספורט זו סיבה מצוינת לשתות בצוותא).

  6. דותן הגיב:

    אני אגיד לך מה, אחרי המלחמה, אם עדיין נהיה פה, אני אזמין אותך לבירה ותוכל להסביר לי סוף-סוף מה זה ה"כדור-רגל" הזה שכולם כל-כך מתלהבים ממנו, סבבה?

  7. דרומי הגיב:

    אחת התמונות שנחרתה לי בראש מהשידורים של היומיים הראשונים הייתה מסך מפוצל: בצד אחד עזה, בצד שני אשקלון. יענו, יש איזון בפגיעות.
    בעזה הראו בניין חרב לחלוטין, באשקלון חור קטן במדשאה.
    אני בטוח שהם לא התכוונו לאירוניה הזו, אבל זה היה משעשע.

כתיבת תגובה

