כמה רשמים מההפגנה (הדי עלובה) נגד (המשך) המלחמה בתל אביב

זה כמעט והיה נון-איוונט. למעשה, אני אפילו לא בטוח שיש לי הרבה מה לכתוב עליו, מעבר למרמור הרגיל שלי על השמאל הישראלי.
הרעיון של 'שלום עכשיו' היה, כנראה, הפגנה ציונית, יפה, עם קציני סיירות מובחרות במיל' שתוך כדי הנפת דגל הלאום ביד אחת, שירת התקווה בגרון ניחר, והנפת שלט 'שלום עכשיו' ביד השנייה, יצליחו לשכנע את הציבור הרחב שהנה הנה – עת הציונים הגיעה להתנגד למלחמה. מה לעשות, שכמו הרבה פעמים בעבר, מציאות לחוד והתוכניות של 'שלום עכשיו' לחוד?

יש משהו מאוד מעצבן שעמד בבסיס המוטיבציה להפגנה היום. מה שקרוי 'השמאל הציוני' רצה להראות שעכשיו צריך להפסיק, כי עכשיו הוא נגד המלחמה. הוא לא כמו הרדיקאלים, האוטומטים, הסוציאליסטים ה(מישהו אמר בוגדים?) שהפגינו בשבוע שעבר ולפני שבועיים (ואיפה זה שם אותי? אני מחוץ למחנה כי לקח לי כמה דקות להבין את מה שלכם לקח שבועיים?). הוא יפה בלורית ויפה תואר. הוא לא, חס וחלילה יצטרף אליהם. הם יכולים לעמוד בשוליים של האירוע שלו (זה שהגיע בשבועיים איחור), וגם זה, רק אם הם מתנהגים יפה ואומרים 'אמן' על כל דבר.
שוב, זה לא עובד ככה.
לפני שבועיים הפגינו כמה מאות נגד המלחמה.
בשבוע שעבר הפגינו 10,000 נגד המלחמה.
לא חבל שהשבוע הפגינו רק אלף (ולדעתי זה היה פחות, אבל ניחא. גם נניח לעובדה שלדעתי כמחציתם היו חד"שניקים, ולא בדיוק מהמיליה של שלום עכשיו)?
הרי בעיניי הציבור הרחב זה בכל מקרה "השמאל" שמפגין. בעיניי מי שלא מבין ולא רוצה להבין, אין שום הבדל בין 'שלום עכשיו' ל'גוש שלום' ובין מרצ לחד"ש. למה היה חשוב הפילוג הזה. למה היו חשובים הרגעים המכוערים בהפגנה הזו?

היה רגע אחד, למשל, לפני שההפגנה החלה באופן רשמי, שפתאום הלכו מכות. ממה שהצלחתי לראות מישהו ניסה לקרוע שלט של חד"שׁ שהיה כתוב עליו "בונים שמאל חד"ש". אני, לתומי, חשבתי ששוב הצליח ימני להכנס ולהרביץ ל"בוגדים". אחרי זה נאמר לי שזה היה כנראה בין פעילים של מרצ ופעילים של חד"ש, כביכול בטענה שחד"ש נשאו שלט עם מסר פוליטי או אנטי ישראלי (לחד"ש, כמפלגה, אגב, אין כאלו מסרים). אחרי זה התברר שהיה זה לא אחר מאיש 'העבודה' ומזכ"ל 'שלום עכשיו' יריב אופנהיימר שניסה לתלוש שלט שמישהו החזיק שהיה כתוב עליו "לא סימפטי, רוצח", כטוויסט על הקמפיין של מפלגת העבודה.
אז יופי אופנהיימר, הצלחת להכניס פסקה ב'הארץ' שבה רואים שהתעמתת עם "קיצוניי השמאל האנטי-ציוניים". הצלחת להראות שאתה לא כמוהם. הצלחת גם, על הדרך, להראות לא רק את נאמנותך למפלגתך הכושלת, אלא גם שלדעתך אלימות היא פתרון, ולא דיאלוג. למה זה היה חשוב? למה לא היה חשוב יותר להראות שמעגל המתנגדים למלחמה מתרחב, משתף פעולה למרות המחלוקות האידיאולוגיות ביניהם?

הרי אם שבוע שעבר היו 10,000 אנשים, לא היה הגיוני שהשבוע יהיו יותר, במקום הרבה פחות? במקום לריב עם "הרדיקאלים האוטומטים שמתנגדים לכל מלחמה", לא היה יותר קל למצוא כותרת שכולם מסכימים עליה ולהפגין תחתיה? הייתם יכולים לתת גם לדב חנין, למשל, לדבר, ולא רק לאופנהיימר ולג'ומס ולקיבוצניקית מעוטף עזה. כן, כל אלו ראויים, אבל גם ראויים קולותיהם של אלו שהתנגדו גם בשבוע שעבר למלחמה.
גם פעילי חד"ש, כמובן, לא טמנו ידם בצלחת. גם להם היה חשוב – תוך כדי נאומים של אנשים – לצעוק סיסמאות דרך המגאפונים. זה הועיל במשהו?

אם בשבוע שעבר יצאתי מההפגנה עם הרגשה שיצא ממנה מסר, היום הרגשתי שהמסר הרבה יותר מעומעם. וזה חבל, כי דווקא היום המסר היה צריך להיות יותר ברור וחד. המסר היה צריך להיות שלא חשוב מה כל אחד מאיתנו חשב לפני שבוע, היום כולנו קוראים להפסקת אש. נקודה. במקום זה לשמאל הלא פלורליסטי שלנו היה חשוב לריב בינו לבין עצמו.

פוסט זה פורסם בקטגוריה הפגנות, מלחמה, מרצ, פוליטיקה, ציונות, שמאל ישראלי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על כמה רשמים מההפגנה (הדי עלובה) נגד (המשך) המלחמה בתל אביב

  1. סך הכל מסכים, אבל... הגיב:

    זו בכל זאת היתה הפגנה של "שלום עכשיו", שאנחנו הצטרפנו אליה. צריך גם באותה מידה לשאול האם הקואליציה שארגנה את שתי ההפגנות האחרונות (הקואליציה נגד המצור, שהפכה אוטומטית לקואליציה נגד המלחמה) מסוגלת ורוצה להזמין גופים כמו מרצ ושלום עכשיו להפגנה או פעולה משותפת, שבה כל הצדדים יכבדו אחד את הרגישויות של השני.

    אני קצת בספק אם זה אפשרי. לדעתי יש ציונים מתונים אך שפויים שבאו שבוע שעבר והרגישו מה שאנחנו הרגשנו הערב. אם אני מנסה לדמיין פעולה משותפת, אז זה צריך להיות משהו בכיוון של שתי תהלוכות נפרדות שנפגשות באיזו כיכר מרכזית (ורצוי הפעם קצת יותר גדולה מכיכר הסינמטק…), או תהלוכה של השמאל הרדיקלי שמגיעה עד לכיכר שבו מתקיימת הפגנה של שלום עכשיו-מרצ, שהופכת להפגנה משותפת. אני יכול לראות את זה בעיני רוחי אבל כדי שזה יקרה צריך מאמץ ורגישות גם מהצד הרדיקלי, לא רק משלום עכשיו. בין היתר, צריך לדחות לבינתיים את ההתחשבנויות של "מי התנגד ראשון" – כשיש שריפה בבית אז דבר ראשון מכבים את האש, ואם הצטרפו אנשים חדשים שמתנדבים לסחוב דליי מים אז צריך לקבל אותם בברכה.

    ואם כבר עלה משהו מטריד מההפגנה היום, זה לא שום דבר מהדברים שאתה מעלה – גם לא אם מיסטר אופנהיימר תלש או לא שלט כזה או אחר (ושוב, זו היתה הפגנה שלהם, זה לגיטימי לבקש שיכבדו קו מסויים). מה שהיה באמת מטריד זה ההיעדרות ה(כמעט?) מוחלטת של ערבים אזרחי ישראל. זה באמת לא בסדר, אם הם מודרים מההפגנות כדי שנוכל להכיל קולות יהודים חדשים – וצריך להבהיר לשלום עכשיו (או מרצ) שזה לא יכול לקרות שוב אם הם מבקשים שיתוף פעולה עתידי.

    וברצינות אני שואל – מישהו ראה ערבי בהפגנה היום? זה קשור אולי להפגנה שהיתה (היתה?) מוקדם יותר ביפו? או שהיתה איזו העברת מסרים מצד המארגנים שגרמה לכך – נניח איזו אזהרה חריפה מפני הנפת "דגלי אש"פ", או משהו מהסוג הזה?

    ובהתאם, אם מסכימים שזו הבעייתיות העיקרית בהפגנה של היום, אז לא את דב חנין צריך להזמין בפעם הבאה, אלא דווקא אחד הח"כים הערביים, או אולי את עומר סיקסק, נציג יאפא במועצת העיר ת"א-יפו.

  2. ירדן הגיב:

    אני מעתיק את השורה האחרונה מהתגובה שלי באתר התומכים של חד"ש. אני מסכים איתך לגמרי.
    העיקר הוא המסר של ההפגנה ומי שלא מתמקד בו ומחפש פיצולים אצל המפגינים, כנראה לא רצה לקדם שום מטרה חוץ מהקריירה הפוליטית שלו.

  3. ירדן הגיב:

    אגב מגיב מספר אחד, באופן כללי אתה צודק אבל ראיתי ערביה אחת ובטח היו שם עוד כמה.
    אני אגב חולק עליך, אפשר לעשות הפגנה בין אנשים שלא מסכימים, פשוט משאירים את התכנים איפה שכולם מסכימים ולא מחפשים מחלוקות.
    אף אחת מהסיסמאות של חד"ש לא התנגשה עם הרעיונות של ההפגנה. לעומת זאת הדיבורים על "אנחנו ציונים גאים", "אנחנו כן חושבים שלישראל מותר להגן על עצמה" כהתרסה וכו'.
    אם הם היו אומרים, אנחנו אנשים עם דיעות שונות, עם גישות שונות אך מטרה אחת משותפת וברורה והיא סיום המלחמה והגעה להפסקת אש. כולם היו מוחאים לו כפיים. אני מאמין שתחת יחס כזה, גם התומכים מחד"ש לא היו צועקים שהמלחמה לא היתה צריכה להתחיל בכלל. זו היתה בעיקר תגובה למתקפה עליהם שנמשכה עד הסוף.
    אם בהפגנה המקורית היו משתתפים מר"צ ותנועות שמאל "ציוניות" אחרות, אני מניח שהיו מחפשים מסר שיהלום את כולם. מצד שני באופן כללי הייתי אומר שהמסרים היו הוגנים בכל מקרה. אם חבר במר"צ היה בהלם מההפגנה הגדולה, זה אולי היה מזה שלא כולם שם אשכנזים לבנים (כמו שהפגנה הלילה).

  4. דותן הגיב:

    אני עם ירדן. כבר הייתי בהפגנות בעבר, בשלל נושאים, שהיו שותפים מלאים ושווים בהם ארגונים שלא מסכימים אחד עם השני על הרבה מאוד, אך הם מסכימים על נושא ההפגנה. כמו שלא היה הכרחי שג'ומס יגיד בשם המפלגה (דבר שאחרי זה הבנתי שעיצבן לא מעט חברי מרצ שהיו שם) שהם תומכים בהפצצה האווירית, כך גם לא היה הכרחי שמפגיני חד"ש יפריעו לו לנאום. זה הכל עניין של ניסוח הדברים והדרכים לכבד אחת את השני.
    ולשם הבהרה – הביקורת שלי על חוסר פלורליסטיות מופנת כלפיי כל מרחבי השמאל שלנו. מבחינתי גם ה"ציונים" וגם ה"רדיקאלים" הפגינו חוסר פלורליסטיות אתמול. בתור מישהו שכנראה יושב באמצע ביניהם ושהיה גם בהפגנה שבוע שעבר וגם בזו של אתמול, זה מאוד חורה לי.
    (ובעניין הערבים: גם אני ראיתי כמה…)

  5. עופר הגיב:

    אז למרות שאני תומך בחתירה מיידית להסכם הספקת אש (אחרי שהייתי בסה"כ בעד היציאה למבצע), לא הלכתי. לא הלכתי כי איפשהו משהו שעדיין לא הצלחתי לשים עליו את האצבע, הרגיש לי לא נוח עם ההפגנה. יכול להיות שכן הייתי צריך להיות שם, יכול להיות שאם אני תומך כמו שאמרתי בחתירה מיידית להפסקת אש, אז אין לי את הפריווילגיה להתבלטות הזאת. יכול להיות. ומשום כך, יש משהו קצת בעייתי שאני אבקר אותך דותן, אחרי שאתה כן משקיע מנפשך ומזמנך והולך שבוע אחרי שבוע על-מנת למחות.

    ובכל זאת.
    כבר דנו בזה, וחשבתי שכבר הסכמנו על העניין, אבל אני רואה שהוא שב ועולה בדברים שאתה כותב (אני מצטט):
    "ואיפה זה שם אותי? אני מחוץ למחנה כי לקח לי כמה דקות להבין את מה שלכם לקח שבועיים?"

    אז שוב: תמיכה בהגעה להפסקת אש אינה שקולה להתנגדות מלכתחילה לעצם המהלך. אני לא מבין למה אתה מסרב לקבל את העמדה שיכול מישהו – מוסרית ומעשית – לתמוך ביציאה למהלך, אבל להגיע למסקנה שבשלב מסויים צריך להספיקו.
    והעמדה הזאת, אין בה שום סתירה, ולטעמי יש בה גם היגיון לא מבוטל.
    מי שביטא לטעמי את העמדה הזו בבהירות הגדולה ביותר הוא ארי שביט, שאמר כך:

    "המטרה האמיתית של המלחמה הזו הייתה להשיג דו-קיום עם חמאס מוחלש ומורתע. לא יותר ולא פחות. דו-קיום עם חמאס מוחלש ומורתע.
    כל סטיה מזה, כל ניסיון להשיג יותר מזה, תפעל כבומרנג, תסבך אותנו, ועלולה להפוך מבצע שהוא כרגע הצלחה יחסית, עם כל הטרגיות שבו, לכישלון".

    והערה שנייה: אני לא יכול שלא לקבל את התחושה שמי שמרים שלט כמו "לא סימפטי, רוצח", יותר חשוב לו להישאר בביב הצדקנות שלו, מאשר להביא באופן אמיתי לסיום המלחמה. החבר'ה האלה שוכחים שמטרת הפגנה, מטרת דיון, מטרת ויכוח, היא קודם כל להפוך לבבות, לשנות עמדות והלכי רוח. לא להצליף ולהכעיס או לתת תחושת אפסות לבר הפלוגתא שלהם.

  6. דותן הגיב:

    עופר –
    לגביי ההערה הראשונה: אני כתבתי שאין מבחינתי שום חשיבות, בשלב הזה, לדיון של מי הבין קודם ומי הבין אח"כ. אני, בפוסט הזה, יצאתי נגד חוסר הפלורליסטיות שמבטא השמאל (לצערי כמעט על כל גווניו: גם שלום עכשיו שאמרו ברמקול שרק מי שיש לו שלט שחושב כמוהם מותר להניף אותו, וגם פעילי חד"ש שצעקו תוך כדי הנאומים). אני מסכים איתך שיש פער בין העמדה שאתה מבטא כרגע והעמדה שאני מבטא. אבל אני חושב ששנינו יכולים, וצריכים (וחייבים!) להתכנס תחת הדרישה המשותפת שלנו, והיא הקריאה להפסקת המלחמה באופן מיידי. אני חושב שגם "השמאל הרדיקאלי" וגם "השמאל הציוני" הראו חוסר נכונות שכזו להתפשר באמצע.

    ההערה שלי בסוגריים נועדה גם כן, בדיוק לכך: להעביר ביקורת על מי שיותר חשוב לו להתנצח על מי חשב מה לפני שבוע, במקום לעבוד ביחד למען יצירת תנועה עממית רחבה ככל האפשר שקוראת להפסקת אש.

    שוב, אני מקבל לחלוטין את העמדה שלך לגבי המלחמה (גם אם איני מסכים איתה) ואני חושב שבשלב הזה אני ואתה (כלומר מפגיני שבוע שעבר ומפגיני אמש) כדאי לנו שנעבוד ביחד. הויכוח ביני ובינך ובין גדעון לוי לארי שביט יכול כרגע להמתין לאחרי המלחמה.

    לגביי ההערה השנייה: אני מסכים איתך לחלוטין. עדיין אני לא חושב שהפתרון הוא ללכת איתם מכות. אני מעדיף, במסגרת הרצון שלי להיות פלורליסט, לכבד גם את הדעה שלו, ובתמורה אצפה ממנו גם לכבד את דעתי. אני ראיתי שם רק שלט אחד כזה (קטן כזה, שמישהו כתב על נייר עם טושים, ואגב, גם עם סטיקר של מרצ עליו – מה שמעיד משהו על העדפותיו הפוליטיות של נושא השלט). חבל באמת שלא היו שם יותר אתמול שמטרתם באמת היא להפוך לבבות, לשנות עמדות והלכי רוח. אבל אל חשש (אעלק), לפי איך שהדברים נראים כרגע, כנראה שגם בשבוע הבא תהיה לשמאל אפשרות לתקן את הטעויות שלו, לצערי.

  7. poly הגיב:

    הפגנה שמשתמשים בה כדי לפרסם מפלגה או שהאנשים בה משייכים את עצמם למפלגה היא הפגנה דפוקה…

    אולי זה נעשה כדי לא להשתייך למפלגה שנואה, כמו שחלק מהאנשים לא רוצים שיראו אותם כמפגינים מטעם PETA בגלל הטקטיקות שלהם לאחרונה.

כתיבת תגובה

