מכתב לסלקום

בעקבות הפרסומת החדשה והמעצבנת של סלקום החלטתי לכתוב להם מכתב. אני לא מצפה שהמכתב יצליח להוריד את הפרסומת מיוטיוב או מהטלוויזיה, אבל חוסר הנוחות והזעזוע שאני מרגיש מול הפרסומים שלהם בזמן האחרון (הנה עוד דוגמה) לא איפשר לי לעבור גם על זה בשתיקה.
אני יודע שהפרסומת הזו הצליחה לעצבן עוד כמה אנשים, וכולי תקווה שאולי אם מספיק אנשים יגידו שיש גבול לציניות המתנשאת הזו, גם משרדי הפרסום והחברות שמעסיקות אותם יבינו שלפעמים, כן, גם בישראל, צריך להיות גבול.

הנה המכתב ששלחתי אתמול:

לכבוד חברת 'סלקום'
מחלקת פניות ציבור
שלום רב,

אני לקוח ברשת סלקום זה יותר מעשור. בתקופה האחרונה אני מזדעזע שוב ושוב מהפרסומות אותן אתם מפיקים בעזרת הכסף שאני משלם לכם. איני מצפה, כמובן, מפרסומות שיהוו גירוי אינטלקטואלי, או שיעבירו מסר חברתי חיובי כלשהו, אך החומר השיווקי הרדוד שאתם מפיקים בעזרת הכסף שלי בתקופה האחרונה, באמת שעובר את גבול הטעם הטוב.

כאילו לא די לה לחברה הישראלית השרוייה במצב מלחמה מיום הקמתה, ולנו הישראלים מהמילטריזם השוטף אותנו בעל כורחנו יום-יום, נדהמתי לראות את הפרסומות שהצבתם בתחנות הרכבת ברחבי הארץ. הפרסומות – למקרה שהקורא/ת הנכבד/ת לא נסע/ה ברכבת לאחרונה – הן פרסומות למכשירים סלולרים המכוסות ברשתות הסוואה צבאיות המסתירות את הכיתוב הכביכול מתחכם "סודי ביותר". כאזרח ישראלי שחי כבר לא מעט שנים תחת איום טילים למיניהם, פצצות למיניהן, והתמודדות עם שירות צבאי שחלק מכובד ממנו התקיים תחת רשתות הסוואה כאלו, אין הרבה דברים שיותר מעצבנים אותי מלהגיע לתחנת הרכבת ולראות שאתם – בכספי! – הפכתם את תחנת הרכבת לבסיס צבאי, וכל זאת מטעמים שיווקיים מעוותים.

זאת ועוד, הפרסומת הנוכחית שלכם בה ניתן לראות מחלקה צבאית משחקת כדורגל עם אויב/ידיד אנונימי מאחורי חומת ההפרדה בשטחים הינה שיא של חוסר טעם, אטימות וזלזול בכל מי שחייו מושפעים בצורה כזו או אחרת מהחומה. למען הסר ספק, אציין כי חיי כולנו מושפעים מהחומה הזו. הפרסומת, שלוקה באידיאליזציה של מצב נוראי – מצב הגורם להפרות זכויות אדם ומוות במקרה הרע, ונזק תדמיתי מוצדק בחלקו ונוראי לכל הדעות למדינת ישראל במקרה הפחות נורא – תוך שימוש מוגזם במסרים מילטריסטים ושוביניסטים להכביר, פשוט מביישת.

כלקוח ברשת סלקום, חברה שמדי פעם בפרסומיה מתיימרת להציג איכפתיות ציבורית, אשמח אם תחדלו מלהציף את הספרה הציבורית בפרסומות מילטריסטיות ושובניסטיות, פרסומות שכל תרומתן להוויה הציבורית הישראלית היא העמקת אותן תופעות שליליות ומזיקות.
אני מבין את הצורך שלכם למכור עוד מכשירים, אך האם אין גבול לציניות השיווקית שלכם?
בתודה מראש,
[פרטים מלאים שמורים במערכת]

פוסט זה פורסם בקטגוריה השטחים, זכויות אדם, תקשורת. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

15 תגובות על מכתב לסלקום

  1. שחר הגיב:

    אני לא צופה בטלוויזיה. לרכבת אני תמיד מגיע ברגע האחרון ואין לי זמן לקרוא פרסומות. כשאני מחכה בתחנת האוטובוס אני קורא ספר. לולא כולם היו מתעצבנים מהפרסומת הזו ומגיבים עליה תחת כל בלוג רענן, לא היה לי מושג על קיומה או על המבצע חדש בסלקום. בקיצור, לו אני מנהל הפרסום של סלקום, הייתי מפיק עוד הרבה פרסומות פוגעניות כאלה.
    גילוי נאות: כותב שורות אלו מאס לפני כשנה בתעריפים המופקעים וביחס המזלזל של חברת סלקום ועבר לחברה מתחרה.

  2. דותן הגיב:

    וככה יש מצב שאתה גם לא תורם למילטריזציה, וגם יכול לשדרג לאייפון. די לכיבוש!

    גם אני אגב לא ראיתי את הפרסומת בטלוויזיה, אלא באינטרנט, כשמישהו אחר שלח אותה. אבל ברור שאם אתה לא רואה טלוויזיה קל להתעלם ממה שקורה בה, בדיוק כמו שאם אתה עסוק בלראות טלוויזיה, קל להתעלם מהחומה ומשמעויותיה.

  3. עופר הגיב:

    קראתי פעמיים את מה שכתבת, הסתכלתי פעם ועוד פעם באותן פרסומות מדוברות, ומודה: לא מבין את השגותייך.
    נכון, הפרסומות אינן בדיוק שיא התחכום או הגירוי האינטלקטואל – על כך אולי אין חולק, אבל פרט לכך לא השתכנעתי מכל יתר טיעונייך. לא בדבר אותה "אידאליזציה של מצב נוראי", גם לא בנוגע להפיכת "תחנת הרכבת לבסיס צבאי".
    נו, מה לעשות, הצבא הוא חלק ניכר בתרבות ובשיח ובקיום הישראלי, וככזה צפוי שגם יקבל התייחסות בכל תחומי החיים – גם בפרסום. ואני לא רואה מה הבעיה עם זה.

  4. עופר הגיב:

    מה שכן, כל הכבוד, באמת, על היוזמה לשלוח מכתב!

  5. דותן הגיב:

    עופר –
    חוסר הטעם שהפרסומת הזו מפגינה הוא נורא דווקא בגלל שלצופה הישראלי הוא נראה לגיטמי. גם אם החומה מוצדקת (אני לא נגד הרעיון של החומה – אני מוכן לקבל את זה שייתכן וזה רע הכרחי – אני בהחלט נגד המסלול בו החומה עוברת, כש-80% ממנה מקיף כל מיני התנחלויות בגדה, במקום להיות על או בתוך הקו הירוק), אחת מהתוצאות הטראגיות שלה זה שהיא מקלה עלינו להתבצר בצדקנות שלנו ולא לראות מה קורה בצד השני.
    אז מה אם קלקיליה הפכה לגטו? כולנו בסה"כ רוצים שיהיה כיף ושנוכל להוריד סרטים מגניבים לסלקום שלנו. זה לא מצב רצוי, להזכירך, שחיילים משמשים כדי למכור מוצרים של חברה מסחרית, ופ"פ חינניות מריעות להם מהצד. זה מצב אבסורדי של חברה שמקיפה את עצמה בחומות של הצדקה עצמית והתעלמות ממה שקורה – בגללה, בין השאר – מאחורי החומה.
    כל המסרים האלה מככבים בפרסומת. המפרסמים לקחו מצב טראגי, מצב שרבים מתו בדרך אליו ועדיין חיים עם הסבל שנגרם כתוצאה ממנו יום-יום, והשתמשו בו כדי למכור מוצר יופי-טופי. אני משלים, לצערי, עם הנוכחות של הצבא בכל מקום כמעט בתרבות הישראלית, אבל בין כך לבין לרקוד על הדם והסבל שהחומה מייצרת יש גבול.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אנחנו באמת לא חלוקים לגבי החומה (שברובה המוחלט היא גדר) – גם אני חושב ממש ממש כמוך (מכיר בלגיטימיות העקרונית שלה, אבל מתנגד התנגדות נחרצת לתוואי שלה).
    אני גם לא חושב שיש בינינו מחלוקות דרמתיות לגבי יתר הדברים שאתה מעלה. אבל עדיין, לא הצלחתי להשתכנע מה בין אלו לבין הבעייתיות של אותן פרסומות

  7. עופר הגיב:

    והנה מה שדבורית שרגל כתבה היום בפוסט היומי שלה בוולווט:
    ———————————————————————————————-

    פר-סו-מות
    אתמול הזכרתי שני בלוגים שכתבו על הפרסומת של סלקום עם גדר ההפרדה. הבוקר קראתי את אלון עידן בהעיר שאומר: 1. בשביל מה סלקום היו צריכים את זה 2. הפלסטינים מודרים 3. אחמד טיבי מתנגד.
    יריב אופנהיימר, מזכ"ל שלום עכשיו הבוקר בתוכנית של רשת, דווקא בעד: הצד השני משחק איתנו כדורגל, והוא כבר לא נחות יותר.
    זיו לנצ`נר,שהתעמת איתו משוכנע שהדבר היחיד שמעניין את החבר`ה בסלקום זה להרוויח כסףואומר "חבר`ה, עשו עליכם כיפה אדומה, עבדו עליכם". זה מרגיז כי זה לא באמתצחוק, זה כאילו רציני.

    אציע עוד נקודת מבט:
    זה אמיץ מצד סלקום להיכנס לחולה שבמיטות, כשברור שיתנפלו עליהם מכל קצות הקשת. הפרסומת בעצם אומרת: אנחנו לא רואים את הפלסטינים. הם מודרים. אנחנו מביאים לכם את הזווית היומיומית שלנו, הישראלים, אנחנו לא רואים אותם. וחוץ מזה, כדור הוא לא רק כדור רובה, כדור יכול להיות גם כדורגל, וכדורגל מקרב לבבות, למרות שאנחנו לא רואים את המפלצת שמעבר לגדר, מתברר שיש לנו נקודה משותפת איתה/איתם.

  8. דותן הגיב:

    כל העניין הוא חסר טעם. אני לא חושב שהמטרה שלהם הייתה להציג אלטרנטיבה למצב המלחמתי בינינו לבין שכנינו, אני חושב שאיזה פרסומאי מגניב חשב שהנה, מצאנו מצב שנחשב לא טוב ואנחנו מראים שהכל סבבה יופי טופי. בדרך הוא השתמש בסמלים מילטריסטים, שוב, כמו שסלקום נוהגים לעשות לאחרונה, ושובניסטים, וכמובן שהציג את הערבים בדרך שהכי נוח לנו לראות אותם: לא לראות אותם, רק לצעוק "נוווו…." כשהם לא מחזירים לנו את הכדור תוך שניה מהרגע שבעטנו אותו אליהם אחרי משחק סטנגה בינינו לבין עצמנו.
    אני חושב שנקודת המבט של דבורית שרגל מייצגת בדיוק את העניין הזה: מה לא בסדר…? אנחנו מראים שגם הם בני-אדם. ובזמן זה, אנחנו שוכחים שהלוקיישן של הצילומים הוא עדיין, כל יום וכל שבוע, משהו (מבלי להכנס לסיבות ו/או לכך) שמפר זכויות אדם ושאנשים, ברגע זה ממש, סובלים ממנו.

  9. עופר הגיב:

    גם אם יש משהו בדברייך – ואני לא אומר שאין – בכל זאת נדמה לי שאתה מגזים.

    טוב, כנראה שלא נסכים…

  10. דותן הגיב:

    אם יש משהו בדבריי, וזה אכן חוסר טעם, זלזול, התנשאות וכולי, אני מקווה שאני לא מגזים בכך שאני מתלונן.
    טוב, לא נורא, לא נסכים… לא פעם ראשונה שזה קורה וסביר להניח שלא פעם אחרונה, אה?

  11. עופר הגיב:

    לא, לא מגזים בהתלוננות – על כך שיבחתי אותך
    מגזים בתוכן

    אבל כן, כנראה שתהיינה עוד פעמים נוספות

  12. ברבי הגיב:

    הרעיון יפה, הפרסומת מושכת ודוחה כאחד, וזה כנראה אומר שלא הייתה כאן רגישות עד הסוף. לצד השני הפרסומת צורמת כנראה מאוד, וחוסר הנוחות שלהם למראה הפרוסמת אמור לגרום גם לנו חוסר נוחות כבני אדם.

  13. מתנות הגיב:

    מכתב מעולה, כל הכבוד שאתה מביע את דעתך וטורח. ואולם יש לשער שלא קיבלת תגובה מסלקום, נכון?

  14. כסף הגיב:

    איזה הבדל בין הקמפיינים של פלאפון לסלקום – איפה בכלל הקווים המקבילים? פלאפון חוליים, דגש על יופי, דמיון וחלום…סלקום מנסים בכל הכוח ללכת על הקטע הישראלי,המציאותי: שהוא אכן תופס, אך במקרה זה מסתבר בעייתי.

כתיבת תגובה

