הטעות של אופנהיימר

לפי יומיים קראתי, לדאבוני, את מכתבו של גדי טאוב למזכ"ל 'שלום עכשיו' יריב אופנהיימר, בו הוא מצר על השתתפותו של זה ותנועתו בהפגנת השמאל במוצאי שבת בתל־אביב. גדי טאוב מאוד אוהב להשתלח בכל מה ששמאל ממנו, ויש לא מעט כזה. יותר משטאוב אוהב להשתלח במה ששמאל ממנו, הוא אוהב לתייג את כל מי ששמאלני, אבל לא בדיוק כמוהו, כשמאל אנטי־ציוני עוכר־ישראל התומך בחמאס, תמים במקרה הטוב, ורשע במקרה הנפוץ יותר.

אבל לא בטאוב אני רוצה להתמקד עכשיו. הבעיה שלי עכשיו היא דווקא עם תגובתו של אופנהיימר למכתב, כפי שפורסמה היום באתר מעריב.

דווקא בגלל שעם הרבה ממה שאופנהיימר כותב אני מסכים, יש משפט אחד, או יותר נכון, ניסוח אחד, שמצביע בדיוק על הבעייתיות בראייה – לא רק האסטרטגית, אלא האידיאולוגית – שלו, שמפריע לי ומנתק – לא רק אסטרטגית, אלא אידיאולוגית – בין איפה שאני נמצא, לאיפה שיריב אופנהיימר נמצא.

הוא כותב:

"במוצאי שבת התאספו כשבידם דגלי ישראל אלפי אזרחים פטריוטים מודאגים, הצופים בעיניים כלות על המתרחש ואינם מוכנים להשלים עם הליכתה של ישראל לאבדון. לצדם עמדו בהפגנה גם נציגים מהמגזר הערבי, אזרחי ישראל מהכפרים בצפון ובמשולש, שנאלצים להתמודד בכל יום עם ההקצנה הגוברת. אני מאמין כי במקום לדחוף את המתונים שבערבי ישראל לזרועות בל"ד מצד אחד והתנועה האיסלאמית מצד שני, עלינו בשמאל הציוני לדעת לשתף גם אותם במאבק הציבורי למען פתרון שתי המדינות".

ולא היא. עליי, כאיש שמאל, לא מוטלת החובה לשתף גם אותם במאבק שלי, אלא להשתתף יחד איתם במאבק המשותף של שנינו. זו היא לא רק סמנטיקה, אלא בעייה בסיסית בהשקפת העולם של רבים מאנשי השמאל בארץ. הגיע הזמן שנבין שהערבים לא פה כדי שנשתף אותם בחיים ובגורל שלנו, אלא שהם ואנחנו חיים את אותם החיים, ויש לנו את אותו הגורל. אופנהיימר יכול לאהוב את זה או לא, אבל עד שלא נבין שבדמוקרטיה (סוג המשטר שישראל אמורה להיות, אם־כי, שוב, היא כבר פחות ופחות כזו) כולם שווים, אנחנו חוטאים לעצם השאיפה לקרוא לעצמנו "שמאל".

פוסט זה פורסם בקטגוריה "ערביי ישראל", פוליטיקה, ציונות, שמאל ישראלי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

6 תגובות על הטעות של אופנהיימר

  1. נורית הגיב:

    דותן,
    אני חוששת שהפוסט הזה נראה קצת כמו "לחפש עם מה לא להסכים". אתה אומר שהבעיה (הלא סמנטית) היא בהתנסחות של אופנהיימר: לשתף אותם במאבק שלי". אני מסתכלת על המשפט הזה כהנגדה לחלק הראשון בו הוא אומר: "במקום לדחוף את המתונים…".
    זאת ממש לא נראית לי בעיה אמיתית. אופנהיימר מכיר כאן ביכולת של הרוב היהודי לגרום למיעוט כלשהו לתחושה של ריחוק או לתחושה של קרבה, לתחושה של ניכור או לתחושה של שיתוף. אני מסכימה איתו בענין זה. יש לנו אחריות אמיתית ופעילה והיא באה לידי ביטוי בשימוש בפועל "פעיל" ולא "הדדי".

    • Dotan הגיב:

      לא מדוייק.
      אני אומר שהבעיה היא אידאולוגית, ולא רק סמנטית. כשבהפגנה עומדים "אזרחים פטריוטים מודאגים, שאינם מוכנים להשלים עם הליכתה של ישראל לאבדון", ו"לצדם" (שימי לב, לצדם) עומדים נציגים מהמגזר הערבי, זה אומר משהו על של מי הייתה ההפגנה הזו, לפחות בעיניי אופנהיימר.
      הטענה היא פשוטה: אופנהיימר מתייחס לערבים אזרחי ישראל כאל מישהו שיש לקרב אותו, לשתף אותו, במאבק שלו. אני טוען שהמאבק הוא משותף לי ולערבים אזרחי המדינה. זה שונה. בגלל זה גם הדגשתי שהעניין הזה, לפחות כפי שאני תופס אותו, הוא אידיאולוגי, לא רק אסטרטגי (שאולי ככה אופנהיימר תופס אותו, אני לא יודע).

  2. אנונימי הגיב:

    נו , תמשיכו להיות אידיוטים , ככה תגמרו את השמאל לא רק הישראלי אלא גם בכמה מקומות בעולם עם בעיות דומות למה שאתם מתארים , שאני מניח מוחכם מצונזר עצמית יותר מדי מכדי לעלות את שמם הקולקטיבי באסציאציה

  3. נדב פרץ הגיב:

    אגב, כדאי לשים לב שהסימפטום הזה מאוד בולט דווקא במניפסט של השמאל הלאומי. הם מציעים לשלוח יד אל הערבים, אל המזרחים, אל הנשים – וכמובן שבדרך מגדירים שמי ששייך לאוכולסיות האלו הוא לא חל מהסיפור.
    לא פלא שכשהם מארגנים הפגנה, באים אלדד, שמואל, גדי ועוד ארבעה חברים משותפים שלהם.

    • Dotan הגיב:

      כן, זו אחת הביקורות המרכזיות (שלי, לפחות) על השמאל הלאומי, שמשתמשים בו בזמן בשפה של מטרייה רחבה, אבל יודעים טוב מאוד לסמן את מי שהוא לא בדיוק *כמונו*. אלף-בית של פופוליזם.

כתיבת תגובה

