הצעה: ממשלת צללים

הפגנת החירום הגדולה שנערכה אמש בתל־אביב למען הדמוקרטיה הייתה רגע של אופטימיות להרבה אנשים שרואים בצורה מאוד ברורה לאן ממשלת ליברמן-ישי-נתניהו-ברק (השרים מופיעים לפי סדר־חשיבותם, מלמעלה למטה) מובילה אותנו, ומפחדים מהמקום ההוא פחד־מוות. לא צריך להיות שמאלני יפה־נפש, "סייען טרור" בשיחדש הליברמני, כדי להבין שרדיפת ארגוני חברה אזרחית וזכויות אדם היא דגל שחור בגודל שלא ראינו בעבר מעל מה שמנסים, עדיין, להגדיר במדינת ישראל כדמוקרטיה. הבעיה היא, כמובן, שכמעט כל יום מתנופפים דגלים כאלו מעל הניסיון הדמוקרטי הישראלי השברירי. את כל זה כבר כתבו הרבה, ואני אצא מתוך נקודת הנחה שאת שלושת קוראיי איני צריך לשכנע שזהו אכן מצב חרום, שאם המגמה שמובילים ליברמן וחבריו לא תבלם, ישראל, בוודאי כדמוקרטיה, לא תשרוד.
 ואכן, מסתמן שלא רק "סייעני טרור" בוגדניים שכמוני מבינים את הסכנה. אמנם, בעייני המאבק למען הדמוקרטיה לא שונה במהותו מהמאבק למען חופש דת וסיום הכיבוש, אבל אני מקבל את זה שבמאבקים השונים האלה יש גוונים שונים של הזדהות עם כל מטרה והגדרת היעדים בה. מכיוון שפוליטיקה היא משחק שרק בחלקו מתבסס על אידיאולוגיה, ובחלקו (לצערי הגדול יותר) מתבסס על פרקטיקה, השאלה שנשאלת היא "מה אפשר לעשות? איך לעזאזל עוצרים את דהירת הליברמן ועדת הטוקבקיסטים שלו מחיסול המדינה וכל יושביה ונתיניה?".

שאלה טובה. הפגנות זה דבר אחד חשוב, וגם לחץ בין־לאומי (ולא, אני לא מדבר על החרמת כל מה שהוא ישראלי בעולם, אני מדבר על זה שאובמה יפסיק לעשות כאילו הוא בוש ויתחיל להזיז פה משהו, אבל זה כבר פוסט אחר). במהלך דיון טוויטרי לילי עלתה אתמול בדיוק השאלה הזאת.

לדעתי הדבר הנבון ביותר שהאופוזיציה בישראל יכולה לעשות היום הוא להקים ממשלת צללים. ממשלת צללים תציע, קודם כל, חידוד רעיוני ואידאולוגי לכל מה שנמצא משמאל לממשלה הנוכחית – מורדי העבודה, קדימה, מרצ וחד"ש, אני מניח שבל"ד ורע"מ־תע"ל לא ממש יהיו בעניין – חידוד שדרוש כדי לא להיות רק אופוזיציה שצועקת שהממשלה טועה (שגם את זה קדימה לא ממש עושה היום), אלא גם כזה שמציע דרכי פעולה חלופיות. וזה העניין השני והמהותי: ממשלת צללים תציע לציבור אלטרנטיבה בכל תחום שבו הממשלה מפשלת. ממשלת צללים תציע דרך אופרטיבית לתקן את שירותי הכבאות, היא תציע חיסול של קווי הפרדה מגדריים, היא תציע אלטרנטיבה דיפלומטית לפיאסקו שמנהל את משרד החוץ (זה יהיה כנראה החלק הכי קל) והיא תציע אלטרנטיבה לכשל הבטחוני שנקרא אהוד ברק. רק בצורה כזו, לא של שתיקה קדימאית, לא של הפגנות שמאל שהן מצויינות בעייני, אבל בציבור, לצערי, נראות לא הכי טוב, יוכלו כל אלו שרוצים להציע אלטרנטיבה לשלטון הנוכחי להתגבש, לתקן את עצמם ולהציע אלטרנטיבה ראוייה שהציבור יוכל לבחור בה.

האם זה פתרון מושלם? לחלוטין לא. ברור שאני מניח פה הרבה הנחות שאין לי על מה לבסס אותן. אין לי איך לקבוע שקדימה תרצה לשבת עם מרצ וחד"ש בממשלה הדמיונית הזו, אבל אני גם יוצא מתוך נקודת הנחה שבהתחשב בכך שהעולם לא מושלם, לא תהיה תקומה למרכז ושמאלה ללא קדימה. ברור לי שבממשלה כזו ישבו ביחד הרבה גורמים שלא מסכימים אחד עם השני, בלשון המעטה. ואף־על־פי־כן, ברור לי הכוח שיכול להיות למהלך כזה. אם ציפי לבני תפסיק לא לעשות כלום ותתחיל להתנהג כאילו היא רוה"מ, אם מופז (נגיד) יתנהג כאילו הוא שר הבטחון, עם אילן גילאון יתנהג כאילו הוא שר הרווחה, חנין יתנהג כאילו הוא השר לאיכות הסביבה, יחימוביץ' תתנהג כמו שר האוצר, והכי חשוב: הם כולם יעבדו ביחד כדי להציע את האלטרנטיבה הזו, זו נראית לי כמו תוכנית, ולא כמו התבכיינות אופוזיציונית. אני מאוד מקווה שבכנסת הבאה נראה אנשים שאנחנו לא רואים שם היום, ושניפטר מכמה פרצופים שלדאבוננו מחממים שם כסאות, ואולי יש גם מקום לשקול שיתוף של אנשים כאלו בצורה כזו או אחרת בממשלת הצללים. האם אני אוהב את כל מי שמהווה היום אלטרנטיבה לממשלה הנוכחית? האם אני מאמין בהם/להם? ממש לא. אבל בבחירה בין מה שקורה עכשיו לניסיון, הנפיץ ככל שיהיה, לבנות אלטרנטיבה שתמשוך ולו קצת יותר שמאלה, אני בוחר בשני. כאמור, העולם לא מושלם, טאף לאק.

הרעיון, כפי שבוודאי הסקתם, לא מגובש לחלוטין ויש בו הרבה חורים. אבל כשנשאלת השאלה מה יכול השמאל (והמרכז שהדמוקרטיה חשובה לו) לעשות כדי להציל את המדינה וכדי להציע אלטרנטיבה אמיתית לשלטון הנוכחי, זו נראית לי תשובה די טובה. הרי הממשלה הזו מפשלת כמעט בכל תחום, וכמעט בכל תחום יש מישהו באופוזיציה שיוכל לעשות את העבודה בצורה יותר טובה מהמממשלה הענקית והבזבזנית הזו. זה הזמן להראות לציבור שאולי יש דרך אחרת, ושהאופוזיציה בישראל שמחה להראות לו איך מצילים את הדמוקרטיה ומתקנים את מה שהממשלה הזאת הורסת בכל יום שהיא בשלטון.

פוסט זה פורסם בקטגוריה דמוקרטיה, זכויות אדם, ישראל, ממשלה, פאשיזם, פוליטיקה, שמאל ישראלי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על הצעה: ממשלת צללים

  1. פינגבאק: Tweets that mention הצעה: ממשלת צללים | פעם שנייה -- Topsy.com

  2. עופר הגיב:

    תשמע, רעיון מעולה…

    • Dotan הגיב:

      כן, גם אני חושב🙂

      השאלה אם מישהו מחבורת השתקנים של קדימה או מה*שמאל* המתפצל ירים את הכפפה ואשכרה ירצה להסתכן ולהציע אלטרנטיבה.

      • עופר הגיב:

        טוב, יצא לך טיימינג, הא?
        עכשיו הכל זה כבר סיפור אחר…

        • Dotan הגיב:

          מצד אחד, כן. שוב אהוד ברק דפק לי את התוכניות לעולם טוב יותר…

          מצד שני, אני עדיין חושב שזה רעיון טוב. אם הממשלה לא נופלת בחצי שנה הקרובה, תהיה לאופוזיציה חצי שנה להתפתח רעיונות ולהראות מה היא תעשה אחרת. כרגע, לך תדע מה יקרה מבחינה מפלגתית בשמאל, והטיקט המרכזי של קדימה כמפלגת אופוזיציה הוא עדיין רק "אנחנו לא ביבי". זו לא ממש מדיניות אלטרנטיבית.

          • עופר הגיב:

            כן, יכול להיות שאתה צודק שעדיין יש לרעיון רלוונטיות

            יחד עם זה מה שהכי דחוף כרגע, כנראה, הוא שה-8 שם בעבודה יצליחו להתאחד, להתארגן על עצמם, ולקבוע תאריך לבחירת יו"ר למפלגה. ספציפית, נראה לי שאם יכולה להיות למפלגת העבודה לבדה תקומה אמיתית – וזה כנראה אם גדול – זה יכול להיות רק תחת הנהגתה של יחימוביץ.

            לדעתי גם יהיה יותר טוב אם הם ישלבו כוחות יחד עם כוחות עולים כמו השמאל הלאומי, אולי גם עם מרצ

            • Dotan הגיב:

              הגישה שלי טיפה שונה: משמאל לקדימה צריך להיות משהו אחר, שהוא לא עבודה ולא מרצ. לא יודע, לצערי – בעיקר מבחינה היסטורית, אם יש מקום לאושש את מפלגת העבודה. לא ברור לי מה המסר שלה היום. יש מקום לשמאל ציוני שאפשר לקרוא לו רדיקאלי, אבל לא חייבים. כזה שלא מתבייש, למשל, להפגין גם בשייח ג'ראח כשצריך. את זה מפלגת העבודה לא תעשה.

כתיבת תגובה

