חמשת הדולרים הראשונים שלי

כמו הרבה אחרים, גם אני מאוכזב מאובמה. אני מאוכזב שרפורמת הבריאות לא הלכה רחוק יותר, אני מאוכזב שאובמה לא קידם עוד יותר את את המאבק לזכויות האזרח של להט"ב, אני מאוכזב שאובמה (בלשון המעטה) לא קידם הסכם בין הישראלים והפלסטינים, ואני מאוכזב מעוד שלל החלטות מטרידות במדיניות הפנים שלו שאניח כרגע בצד.

ובכל זאת, ובלב שלם, הערב תרמתי לראשונה לקמפיין של אובמה. בנובמבר הקרוב עדיין אחזיק במעמד של "תושב קבע" בארצות־הברית, לכן לא אוכל להצביע, אבל החוק מאפשר לי לתרום ולהיות פעיל – זכות שאני שמח לנצל. הנה, בקצרה, חלק מהסיבות לכך, לא בהכרח לפי סדר חשיבותן:

1. השיטה האמריקאית, נכון להיום, היא כזו שבבחירות ירוצו רק שני מועמדים (אם רון פול יחליט לרוץ באופן עצמאי, לדעתי זה יפגע בעיקר ברפובליקנים, ומעבר לכמה שמאלנים שכנראה עצלנים מדי בשביל ללכת עד לוויקפדיה בשביל לקרוא מה "ליברטניזם", הוא לא ממש מהווה תחרות לאובמה). במערכת כזו, אם אדם לא תומך בצד הקרוב יותר לעמדותיו, הוא באופן ודאי מחזק את הצד שאליו הוא מתנגד.

2. ואני, אתנסח בעדינות, מתנגד לצד השני. הגא"פ היא מפלגה גזענית, אלימה, מילטריסטית, אנטי-סביבתית ואנטי-חברתית. ימנים, בקיצור. אין לי רצון ממשי לראות איך תראה המדינה הזו, או העולם, תחת עוד כמה שנים עם האנשים שהביאו לנו את ג'ורג' וו. בוש. אני מעדיף אובמה מאכזב, אובמה שעושה רק חצי עבודה, על כל רפובליקני שיעשה, יש לי יסוד סביר להאמין, דברים הרבה יותר גרועים.

3. טיעונים 1 ו-2 נכונים פי כמה במדינה כמו המדינה שאני חי בה. לג'ורג'יה יש סיכוי, למיטב ידיעתי והבנתי, להפוך ממדינה אדומה (כלומר כזו שמצביעה למועמד הרפובליקני) למדינה כחולה (בהתאם, מדינה שמצביעה למועמד הדמוקרטי). השינוי הזה הוא בגלל החלוקה השונה למחוזות בתוך המדינה, בשילוב עם שינויים דמוגרפיים בתוך המחוזות האלו, שמובילים לכך שכיום רוב תושבי המדינה גרים במטרופולין אטלנטה. תושבי ערים נוטים להיות יותר ליברלים, ועם יותר מיעוטים, ולכן, עם השקעה נכונה, יש למדינה סיכוי להפוך לדמוקרטית. במקום כזה, חשוב עוד יותר להשקיע בצד הנכון-יותר במאבק בין שני צדדים. כל קול שיילך בעיר הזו, ובמדינה הזו, לדמוקרטים, הוא משמעותי, ואם יש לי יכולת להשפיע על המאבק המקומי, חבל לי לבזבז אותה. (למשקיעים, הנה התוצאות המקומיות בבחירות של 2008).

4. וזה אולי הטיעון הכי חשוב: אני עדיין מאמין באובמה. אני חושב שליבו, כמו שאוהבים להגיד פה, נמצא במקום הנכון. אני חושב שהוא איש חכם, שרוצה לעשות טוב, ושהאידאלים שלו לא רחוקים מהאידיאלים שלי. איך זה מתיישב עם זה שהתאכזבתי ממנו שוב ושוב בשלוש השנים האחרונות? א. כי הוא פישל. פוליטיקאים הם לא מושלמים והם מפשלים, טאף לאק. ב. כי בארה"ב מהרגע שנבחרת לכהונתך הראשונה, אתה מתחיל להאבק על כהונתך השנייה. ובשביל אובמה, המאבק הזה היה לא קל. לכמעט כל המהלכים השמאלים/פרוגרסיבים שהוא ניסה (או היה מנסה, לצורך העניין) להוביל, הייתה אופוזציה שמרנית מתוך המפלגה שלו. זאת, בנוסף, כמובן, לתנועת מסיבת התה השמרנית, הגזענית והאלימה שחגגה פה בשנים האחרונות. אני לא חושב שהיה נשיא שהיה צריך להתמודד עם כמות כזו של שנאה מושרשת כמו שאובמה היה צריך להתמודד איתה. זה לא רק שהם לא הסכימו עם המדיניות שלו. זה שהם לא הסכימו עם זכות הקיום שלו (המוסלמי, האתאיסט, הסוציאליסט, הפאשיסט, שונא-אמריקה – מה הם לא קראו לו), זה שהם פשוט לא הצליחו לעכל את זה שיושב איש שחור בבית הלבן. במציאות הזו, אני חושב, היה לו קשה פי כמה וכמה לפעול בצורה שאני הייתי רוצה שיפעל, גם לו היה מעוניין בכך.

ואני חושב, או לפחות מקווה, שהוא אכן מעוניין בכך. ואני חושב, או מקווה, שבקדנציה השנייה שלו, בלי איום ההפסד בבחירות, הוא יוכל לעשות יותר. אין לי, כמובן, שום ערובה לכך, אבל למי יש ערובה בפוליטיקה?

לפחות כרגע, אלו נראות לי סיבות מספיק טובות. ואם זה לא שיכנע אתכם, הנה מה שגרם לי לתת לאובמה את חמשת הדולרים האלה. עכשיו השתכנעתם?

פוסט זה פורסם בקטגוריה אובמה, אמריקה, ג'ורג'יה, גזענות, דמוקרטיה, פוליטיקה, קמפיין 12'. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על חמשת הדולרים הראשונים שלי

  1. Pony הגיב:

    אחד המיעוטים הוא לבנים, במקרה הזה. ומאייתים לעכל, למרות שסביר שמאוד היו רוצים לעקל את הבית הלבן מהאיש השחור. עם או בלי חמשת הדולרים הללו, מקווה למעננו שיזכה.

    • Dotan הגיב:

      תודה על התיקון.

      אני לא בטוח שהבנתי את ההערה על כך שאחד המיעוטים הוא לבנים. הכוונה היא שלי היא שבערים, בדר"כ, יש ריכוז של מיעוטים יחסית לשאר ארה"ב, לא התייחסתי למי הוא המיעוט בתוך העיר עצמה. זו, למעשה, הנקודה שלי: יש בעיר הרבה מיעוטים, מה שכנראה יכול, בשילוב עם ה-redistricting, לפעול לטובתו של אובמה.

כתיבת תגובה

